sippa

Alla inlägg den 29 augusti 2010

Av Gabriella - 29 augusti 2010 18:29

Då jag var i Falköping så har syrran och mamma varit på spårkurs med Colleen. Först var det mycket information och sedan fick dem prova på själva. Dem fick börja med att lägga godis i spåret för att få Colleen intresserad och lära henne precision.


Det är bäst att börja lägga spåren på grus och sedan på gräs. När man lägger spåren ska man dra fötterna efter sig och ta små små steg. Efter varje steg ska man lägga en liten godis och i början och i slutet av spåret kan man lägga lite mer, är även bra att ha en leksak i slutet. När man lägger spår på grus ska det ligga ca 30 min innan man går det, på gräs ska det ligga ca 45 min och om det regnar behöver spåret bara stå i ca 20 min. Det är viktigt att man har vinden i ryggen när man lägger spåret och när man lagt det klart så får ingen korsa det. Man kan börja träna det här med valpar också, så vi har börjat träna lite med Gaia också. Då är det bara korta spår på ca 1-2 meter och inga svängar.


Vi har tränat på det här hemma och idag var sista dagen av spårkursen, då for vi till skogen. När man lägger spår i skogen så brukar man inte lägga godis i spåren, men man kan göra det. I början och i slutet är det ändå bra att göra det. Även här ska man ta mkt korta steg, när hunden har lärt sig bättre så kan man försvåra genom att ta mer normal steglängd. Spåret ska ligga minst 1 timma innan man går det med hunden. I början lägger man raka spår och först när hunden förstått det kan man försvåra genom att lägga in en sväng.


Med Colleen lade vi först ut två raka spår. Ett gjorde jag och ett gjorde syrran. När det stått lite mer än 1 timma så började Karolina att spåra mitt spår med Colleen. Colleen började fint sedan gick hon lite utanför och resten av spåret tog hon klockrent. Direkt efter skulle jag och hon spåra Karolinas spår. Det gick inte lika bra. Colleen sicksackade nästan hela vägen och en gång var hon påväg bort och hon kunde stanna och bara titta på dem andra runt omkring som hade börjat spåra med sina hundar. Hon klarade det ändå och hittade slutgodiset. När vi sedan sett på när dem andra gjorde sina spår så fick vi göra ett till. Den här gången blev det lite av en utmaning för Colleen. När jag lade spåret skulle jag gå rakt fram och sedan göra en 90 graders sväng och fortsätta i en båge. Den här gången lade jag ut lite godis på några ställen. När Colleen gjorde det här spåret klarade hon det klockrent. Hon var verkligen superduktig och jag har då sannerligen fått mersmak av att spåra.


Som avslutning fick vi prova på uppletande, men Colleen har ett begränsat föremålsintresse så det var nog inte riktigt hennes grej.


Våran instruktör hette Märta, hon var mycket duktig. Stort tack för en mycket rolig och givande dag.

Presentation

Language

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards