sippa

Alla inlägg under februari 2010

Av Gabriella - 18 februari 2010 20:10

Colleens mamma Coccolina har fått 10 friska valpar. Stolt pappa är Booly wooly. Hon fick 6 tikar och 4 hanar. Svarta och bruna med mer eller mindre vitt på sig. Grattis       

Av Gabriella - 16 februari 2010 23:09

I måndags så började Colleen att löpa. Jag har bokat tid på djursjukhuset för att ta tester för att få veta när det är bäst att para. Mest troligt så kommer det att bli ca 25/2. Tror att jag kommer fara upp två gånger till Haparanda och Elvis, för att vara på den säkra sidan.     

Av Gabriella - 15 februari 2010 16:04

Jag har haft en massa tjorv angående inavelsprocenten mellan den kommande kull som jag planerar mellan Colleen och Elvis. Enligt sidan pawpeds.com som svenska barbetklubben använder sig av så blir det 10,2% på 5 generationer.


Problemet med att använda sig av den sidan är att det har blivit flera felregistreringar. Så de "officiella" stamtavlorna är inte korrekta, i och med det så får man missledande svar. Det är inte bara en felregistrering, utan flera och nästan alla barbeter har nåt fel i sin stamtavla. Hur jag vet att det är så här är för att Colleens uppfödare Elaine Fichter är väldigt intresserad i den här rasen och har lagt ner otroligt mycket tid och arbete på att ta reda på rasens historia. Hon har då även varit i kontakt med uppfödare som hållit på länge och på så sätt har hon fått fram hur de "riktiga" stamtavlorna ser ut.


Jag har fått veta vad både Colleen och Elvis riktiga stamtavlor är och eftersom jag gått en kurs i genetik på gymnasiet, bestämde jag mig för att försöka räkna ut det själv. Innan jag ens börjat så visste jag att det typ inte skulle gå så bra, jag har bara räknat på 2-3 generationer, och alldrig något så här komplicerat. Mitt resultat blev 7,32% (5 generationer), men pga bristfälliga kunskaper och mycket gissningar så är det mest troligt fel.


Stort tack än en gång till Elaine. Genom kontakter som hon har så hjälpte hon mig att räkna ut den riktiga inavelsprocenten. Det svar jag fick var att på 5 generationer så är det 2,54%.

Av Gabriella - 2 februari 2010 22:01

Grattis på födelsedagen   

Det firade vi med glass och kakor till de tvåbenta. Sippan och Colleen fick hugga in på varsin hundtårta, ben och massor av toarullar med gömda godisar i.

Till och med katterna fick lyxmat.   


Tidigare på dan när vi var ute och promenera så tyckte jag att det kunde vara bra träning för hundarna att få jobba lite genom att pulsa i snön. Det var riktigt djupt, snön gick till omkring Colleens manke. Sippan tyckte att det var en väldigt dum ide och efter bara några meter så vände hon och sprang runt snön och gick på en plogad gångstig parallellt med mig och Colleen. Både jag och Colleen tyckte att det hela var jättejobbigt och när det var en liten bit kvar så fick Colleen syn på Sippan där framme och hon stack iväg före mig. Eftersom det var så djupt var hon tvungen att hoppa för att ta sig fram. Hon tog några hopp, sedan stanna hon för att flåsa och så tog hon några hopp igen och så stanna hon... Så fortsatte hon till slut tog hon sig fram till Sippan som blev så glad över att åter få vara med oss.       

Presentation

Language

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards