sippa

Alla inlägg den 17 mars 2012

Av Gabriella - 17 mars 2012 16:05

Idag förvånade Gaia mig. Det som hände var att jag träna lite med henne och sedan lite med Colleen. Då jag bugar har Colleen lärt sig att buga hon också. Jag gör det här tricket med Colleen då Gaia står bredvid och tittar på. Jag bugar mig, Colleen bugar sig, från ingenstans härmar Gaia oss och även hon bugar sig. Jag blir helt paff och överröser henne med beröm. Jag tänker ju direkt att det där måste varit en engångshändelse så jag hämtar mer godis, ställer upp dem framför mig bredvid varandra. Jag bugar mig, Colleen bugar sig och Gaia bugar sig. Glad som jag blir överröser jag henne med godis och beröm igen och hela tiden håller hon sin position. Jag har sett att hundarna gärna härmar varandra, men jag har då aldrig varit med om att dem gör det så här tydligt då jag tränat trick med dem. Det här var helt underbart att se.


Det är med tre hundar som jag har tränat trick med och det som man framförallt har lärt sig är att man alltid måste anpassa inlärningen efter individen. Tänkte bara ta exemplet då jag lärde Sippan och Colleen att buga. Med Sippan gjorde jag så att jag höll handen på marken under hennes nos. Då hon ville ner till godisen så kunde hon ibland inta rätt position direkt eller så ville hon lägga sig helt och då var det lätt att bara sätta ena handen under hennes mage så lyfte hon upp bakdelen igen. Efter en del repetition så förstod hon även kommandot "buga". Med Colleen så märkte jag att då jag gör lekinvit på hundars sätt fast då på två ben så gjorde hon oftast likadant. Jag berömde hennes beteende då, sedan lade jag till kommandot "buga". Då hon kunde buga på bara kommando lärde jag henne buga då jag bugar genom att själv buga då jag säger "buga". Så nu kan Colleen buga på bara kommando, då jag bugar och då jag gör lekinvit.

Presentation

Language

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards