sippa

Direktlänk till inlägg 18 maj 2012

Billy och Tjippen

Av Gabriella - 18 maj 2012 23:14

Tjippen (Cardento) med sin jämthundskompis ute på promenad. Så stolt man blir då man får följa med dem stora.

 


Billy (Cinnamon) njuter av sommaren nere i Holland. Härligt med grönt gräs, snart får vi det här uppe i norr med.

 

 
 
Hanna.

Hanna.

19 maj 2012 17:14

Hej (:

Ganska länge nu har jag varit sugen på att utöka min flock med en ny hundkompis. För ett tag sedan snubblade jag över Barbet och har läst på väldigt mycket på nätet om rasen och så vidare(hittade f.ö den här bloggen via SSK´s hemsida). Jag tycker att den verkar vara väldigt bra, och lik min egna hund i mycket. Dock undrar jag lite om det här med jaktinstinkten i rasen. Jag har läst på flera olika ställen och sidor(svenska som engelska) att olika uppfödare avlar olika mycket på jakt. Vet du något om detta, lite mer konkret ?

Avlar du själv i syfte att ha hundarna till jakt, eller mer som brukshundar och sällskapshundar ? Vet du någon som medvetet inte avlar så mycket på jaktlinjer ?

F.ö har du en mycket fin blogg och jag kikar in här flera gånger i veckan och njuter av alla fina bilder (:

/Hanna.

http://hundstund.blogg.se

Gabriella

20 maj 2012 18:23

Hej
Vad kul att du gillar min blogg. Det här är verkligen underbara hundar. Väldigt gosiga och tillgivna.

I mina linjer så finns mycket jakt. Jag har lånat ut Colleen till en jägare en del under höstrarna, hon älskar det. Ingen av Colleens avkommor har i nuläget använts till jakt. Man måste inte jaga med dem, men dem älskar att vara aktiva. Vad man gör med sin barbet är högst individuellt, men så länge dem får vara med och har ett aktivt liv så är dem jätteglada. Istället för att jaga så kan man t ex träna agility, spår, sök, lydnad eller freestyle. Man behöver inte sikta på tävling, utan om man vill kan man göra det väldigt enkelt genom att tex gömma godis på gården, gömma sig så hunden får söka, cirkuskonster eller annat skoj som man kan hitta på. Bara fantasin sätter gränser.

Även om dem har jakt i sig så är dem lugna och underbara familjehundar. Mina hundar gillar att träna. Både Colleen och nästan alla hennes valpar är mycket kontaktsökande och lättlärda. Det gör att dem är väldigt roliga att träna med. Jag tränar lite allt möjligt med dem. Det vi gillar mest är blodspår, agility, lydnad och rallylydnad.

Det finns dem linjer som har mindre jakt i sig.

Jag har ingen planerad kull för tillfället. Vill du ha en träningskompis så vill jag varmt rekomendera den här rasen. Lycka till
//Gabriella

 
Hanna.

Hanna.

21 maj 2012 14:35

Tack för svaret (:

Det jag mest tänker på ang. det här med jakten har inte så mycket med aktiveringen att göra, utan snarare om de, som så många andra jakthundar, är benägna att "sticka i väg på egna äventyr". Min hund har jag lös så ofta jag bara kan, och han har aldrig visat tendenser på att dra iväg någonstans. Han har heller inte jakt i sig på det sättet(han är en blandning mellan rottweiler och berner sennen. Många jag känner som har just jakthundar har det problemet, att de kan dra iväg efter nått i skogen eller så, och det vill jag ju inte.

Det ,med aktiveringen är nog inget problem. Allt det du nämnt ovan gör jag redan med min hund(förutom hopp-hinder i agility då han är så tung). Vi lägger ofta spår(människospår, ej viltspår) och vi göra många trick och så vidare. Nu funderar jag även på att börja valla med honom då jag märkt av att han har mycket vall i sig.

Jag ska helt klart söka mer information och så vidare, och fundera över när vi skulle kunna ha valp i huset. Det blir kanske först om ett år, men jag vill vara säker på att jag väljer rätt (:

Återigen, tack för svaret (:

Ha det så bra !

/Hanna.

http://hundstund.blogg.se

Gabriella

25 maj 2012 21:43

Eftersom dem är stötande och apporterande fågelhundar så ska dem jobba närmare matte/husse. Mina hundar är väldigt aktiva i skogen, men dem håller sig inom synhåll. Får dem upp ett färskt spår eller stöter på nått vilt så kan dem dra iväg. Dem är dock inte borta länge utan kommer sen direkt tillbaka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gabriella - 25 maj 2016 22:47


Här får ni ett kort filmklipp på valparna, 2 veckor gamla.     ...

Av Gabriella - 24 maj 2016 20:15

Två veckor har gått och alla valpar mår bra och växer fint. De väger nu mer än tre gånger så mycket jäntemot då de föddes. Här får ni lite bilder på de små <3   Min lilla valp :*         röd hane         Gul hane     ...

Av Gabriella - 21 maj 2016 21:31

Valparna är nu 11 dagar gamla och en helt ny värld börjar öppna sig för dem. Det är inte längre bara näsan och känseln som guidar dem fram utan snart kan de även se och höra. När valpar är små kan det nästan se ut som att deras ögon är blå eller har ...

Av Gabriella - 17 maj 2016 20:30

Valparna har nu hunnit bli en vecka gamla. De äter och sover mest och alla har gått upp bra i vikt. De har mer än fördubblat sin vikt på den här första veckan och min lilla tik är fortfarande minst i kullen så hon kommer nog bli en riktig liten tuffi...

Av Gabriella - 11 maj 2016 23:15

Här skulle jag vilja presentera våran lilla valp och alla hennes fem bröder. Dem är 1 dag gamla på alla bilderna.   Våran tjej, utan band. Hon ser ut som en liten hamster på den här bilden, sötnosen        Svart hane med rött band    ...

Presentation

Language

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards